Menu
Much & More / Staycation

Zo blijf je fit tijdens je Staycation-10 things to do

Vrouw-yoga-pose-in-tuin

Mmm, de appeltaart staat in de oven. De geur van kaneel komt je tegemoet en het water loopt je uit de mond. De munt staat al klaar voor een verfrissende Mojito en de zakken kolen voor de bbq zijn ingeslagen. Allemaal heerlijkheden . Helaas blijf je, met een dagelijkse dosis van deze ingrediënten, niet fit tijdens je Staycation. Best jammer!


Hoe je wél fit blijft tijdens je Staycation

“Ik heb toch helemaal geen zin om moeite te doen tijdens m’n staycation Kim, het is al erg genoeg dat ik thuis moet blijven!”

Vooruit, een beetje zelfmedelijden mag. Maar niet teveel! We moeten toch minimaal een ( klein ) beetje ons best doen, toch? Appeltaart en Mojito’s zijn zeker lekker, maar vooral op het moment dat je ze in je mond stopt. Want… kort daarna? Een minder fijn gevoel, tenminste als je een beetje op mij lijkt.

We hoeven dan wel niet “an public” in bikini deze zomer (Jippie!) , volgend jaar hopen we toch met z’n allen wel dat we onze mooiste bikini (in de hoop dat die bikini dan afleidt van onze lovehandles) wel weer kunnen showen.

tekening-vrouw-bikini

Hoe blijf je nu fit tijdens je Staycation? Het is eigenlijk heel simpel ( je moet het alleen wel even doen, zucht). Maar dat kun jij! Met deze 10 Things to-do heb je een goede basis om fit te blijven tijdens je Staycation:

  • Drink veel water
  • Ontdek Rebecca Louise
  • Ga wandelen
  • Probeer nieuwe recepten
  • Kies voor Sorbetijs
  • Spring touwtje

  • Steppen als eens geprobeerd?
  • Bbq op een andere manier
  • Verdiep je in Yoga
  • en de belangrijkste …motiveer jezelf

Water, water en nog eens water

Klinkt saai hé. Een cocktail is natuurlijk veel lekkerder dan een glas water. Maar water is zó belangrijk! Door dagelijks voldoende water ( minimaal 1,5 liter ) te drinken, reinig je je lichaam. Fijn, alle afvalstoffen eruit.

Een feestje maken van je water!

Je kunt het water extra lekker maken door er allerlei fruit ( extra makkelijk met deze handige karaf ) in te doen of als je er van houdt, een takje verse munt. Zo lijkt je karaf water alsnog op een cocktail! En natuurlijk hoef je niet alle cocktails te schrappen. Maar veel water drinken is de key om fit te blijven tijdens je staycation.

Sport je fit met Rebecca Louise tijdens je Staycation

Ik zal eerlijk tegen je zijn, ik haat sporten, ik vind het vreselijk. Vooral voor sportscholen ben ik allergisch. Maar ook ik moest er op een gegeven moment aan geloven. Tijdens mijn snuffeltocht op youtube ( jaren geleden ) kwam ik op een filmpje terecht van Rebecca Louise, sindsdien is mijn haat tegenover sporten een beetje minder.

Zo wordt sporten weer leuk !

Alle filmpjes van Rebecca Louise zijn “beginner friendly”. Ze legt alles duidelijk uit ( in het Engels ) en weet ontzettend goed te motiveren. Je doet (bijna) alle oefeningen met je eigen gewicht en hoeft alleen maar een fitnessmat aan te schaffen. Haar ” 30 days get fit program” is helemaal een uitkomst.


Wandel, ontspan en blijf fit tijdens je Staycation

Eerder vertelde ik je dat ik sporten haat, maar dat is niet helemaal waar. Want ik wandel ontzettend graag. Bwino (mijn man) vertelt me alleen telkens dat wandelen niet onder sporten valt. Terwijl ik toch een tempo van 6 kilometer per uur haal, best snel vind ik zelf. Dus noem ik het stiekem toch sporten.

vrouw-aan-het-wandelen-fit-tijdens-staycation
Goed geraden, dit is niet in Nederland, maar bewijst in ieder geval dat ik graag wandel.

Hoewel we voorlopig blijven zitten met de discussie of wandelen nu wel of geen sport is, gaat wandelen je zeker helpen om fit te blijven tijdens je Staycation. Wandelen is gezond zowel voor je lichaam als voor je geest. Met minimaal een half uur per dag en gemiddeld tempo van 5 km per uur, ben je al heel goed bezig.

Als ik alleen wandel dan zet ik altijd een luisterboek op. Vaak over persoonlijke ontwikkeling, gewoon omdat ik daar blij van wordt.


Oeh! Een nieuw recept, spannend!

Vooral als ik het zelf niet hoef te maken! Maar toch doe ik het de laatste tijd meer en meer : nieuwe recepten uitproberen. Elke dag verzinnen wat je moet koken is best een opgave. Vaak komt het op hetzelfde neer.

Om gezond te eten heb je (ik in ieder geval wel) soms wat “verse” inspiratie nodig. Kookboeken zijn de ideale oplossing. Of online recepten natuurlijk. Al heb ik zelf het liefst iets van papier in mijn handen. Ook wel fijn als niet je hele tablet of telefoon onder de olijfolie en tomaten zit.

In mijn vorige artikel geef ik je al een tip over een super leuk kookboekje met streetfood. Hieronder heb ik nog een andere gezonde tip voor je.

Een kookboek waar ik dankbaar gebruik van maak is “Voedzaam & Snel “. De recepten maak je in een handomdraai, zijn heel lekker en ook nog eens super gezond! Wat willen we nog meer?!

Je eetpatroon veranderen doe je niet van de ene op de andere dag. Dat heeft tijd nodig. Vraag daarom niet teveel van jezelf en doe het in stapjes. Vervang bijv. 1 maaltijd per dag door iets gezonds. Eet in plaats van een stuk appeltaart een gebakken appel met kaneel en vervang je “kapsalon” door een kipsalon. Zeker weten dat je jezelf een stuk fitter gaat voelen tijdens je Staycation.

Doe je dit dagelijks dan ga je aan het “nieuwe” eten wennen. En zodra je gewend bent, kun je een tweede maaltijd gaan vervangen door iets gezonders.


Jammie een Italiaans ijsje

Wat is nu een zomervakantie zonder Italiaans schepijs? In ons dorp zit een top Italiaan waar ik heel graag zo af en toe eens een ijsje ga halen. En zelfs dat ijsje kun je gezonder maken. Kies voor de sorbet variant. Daar zit geen room in en is dus verantwoorder tijdens je doel om fit te blijven tijdens je Staycation.


Fit tijdens je Staycation met een springtouw

Touwtje springen is ontzettend intensief. Een super goede workout dus om je conditie op pijl te houden. Je gebruikt namelijk al je spieren. Je benen en je billen om te springen, je armen en schouders om het touw te bewegen en je buik om je stabiel te houden. Een springtouw voor volwassenen kost ongeveer € 8,00.


Steppen al eens geprobeerd?

Geen elektrische step natuurlijk! Maar eentje waar je echt op moet werken. En het is best hard werken, maar zo fijn om te doen. Ik wilde al jaren een step en heb er vorig jaar dan eindelijk eentje gekocht. De Kickbike sport G4 kwam voor mij als beste uit de test. Steppen is de ideale manier om fit te blijven, ook tijdens je staycation.

Kickbike-G4-fit-tijdens-staycation
Mijn Kickbike!

Bouw het Steppen rustig op en zorg dat je de juiste techniek gebruikt. Je kunt dit ( hele saaie, maar handige ) filmpje bekijken en zien hoe je nu precies moet steppen. Met steppen verbrandt je flink calorieën en train je billen, benen, arm en buikspieren.


Diervriendelijk bbq-en

De fervente vleeseters onder ons zullen dit niet zo leuk vinden. Toch is het echt gezond om minder vlees te eten ( en ook een stuk fijner voor de diertjes ). Het duurt best lang voor een stukje vlees verteerd is. En als we bbq-en dan eten we vaak veel meer vlees dan goed voor ons is.

Leg eens een courgette op de bbq met wat peper en zout, maak een groentespies of doe nog veel meer ideeën op in dit Vega BBQ boek. Eet ook niet teveel stokbrood en sausjes. Al bbq je elke dag op deze manier tijdens je Staycation, zeker weten dat je fit blijft!

Yoga…

yoga-tuin-fit-tijdens-staycation

Yoga is goed voor body & mind. Je kunt het gemakkelijk in de tuin doen of zelfs op je balkon. Veel mensen vergissen zich in de inspanning die geleverd moet worden tijdens Yoga. Alles draait om balans. Ondanks het harde werken ontspant yoga je ook. Dus je blijft zowel fit als zen met Yoga tijdens je Staycation. Nog nooit aan Yoga gedaan? SarahBethYoga helpt je op weg op youtube.

Motiveer jezelf om fit te blijven tijdens je staycation!

Dit is de belangrijkste to-do van allemaal. Zonder motivatie gaan alle bovenstaande tips om fit te blijven tijdens je staycation niets opleveren. Je gaat ze namelijk niet opvolgen zonder motivatie.

Motiveer jezelf stap voor stap. Kleine stapjes zijn de beste manier. Geen zin om te gaan sporten? Zet gewoon een youtube filmpje op van Rebecca Louise en kijk dit. Iets meer motivatie? Ren dan naar boven en trek je sportoutfit aan. Volgende stap…ga in je sportkleding het filmpje nog eens kijken. En voor je het weet sta je heerlijk mee te doen.

En dit geldt voor alles. Alles is op de breken in kleine stapjes. Want als je klein begint dan volgt de andere kleine stap vanzelf. Echt waar!

lijst-met-tekst-Big-journeys-begin-with-small-steps

Geen zin, te moe, te moeilijk, te veel werk?…toch beginnen met iets kleins. Wil je gezond eten maar weet je niet wat? Begin met het schillen van een appel, snij de appel in stukjes, open een website met gezonde recepten, pak een stukje appel, schrijf de ingrediënten op van het gezonde recept, eet nog een stukje appel, vind een nieuw recept…etc.

Als je het op deze manier doet dan heb je bij het laatste stukje appel een boodschappenlijstje klaar met allemaal gezonde recepten voor de complete week. Wat een klein stapje al niet kan doen hé!

En je mag jezelf best belonen als je 5 dagen op een rij elke dag een tip hebt opgevolgd. Doe dit nu niet met een slagroomtaart, dat is zo zonde van al je inspanning. Geef jezelf bijvoorbeeld dat boek wat je al zo lang wilde kopen cadeau.


Wil je op de hoogte blijven?

Meld je dan aan voor de nieuwsbrief en ontvang mijn GRATIS e-book:

Lees ook: